Ano, pokud je s rostlinným olejem zacházeno rozumně. Rozumné zacházení spočívá v následujících bodech:
- Podle potřeby přimíchávat do rostlinného oleje naftu/bionaftu. Některé motory mají klidný a vyrovnaný chod i se 100% olejem, některé se zklidní až při přilití 2-5 l (bio-)nafty na nádrž.
- V zimě je lepší podíl (bio)nafty ještě zvýšit. Vždy je potřeba se rozhodnout až podle konkrétní situace – podle snadnosti nastartování, plynulosti chodu motoru, atp.
- Pokud používáte použitý rostlinný olej, je bezpodmínečně nutné, aby byl velmi dobře přefiltrováný. Jemnost filtrace by měla dosahovat 0,5 mikronu. Vpřípadě použití hrubších filtrů hrozí poškození motoru!
- Zkraťte interval výměny motorového oleje. Drobnými netěsnostmi dochází k průniku paliva do motorového oleje. To platí i u nafty. Nafta se ovšem, na rozdíl od rostlinného oleje, z motorového oleje z větší části odpaří. Rostlinný olej v motorovém oleji zůstává, přičemž časem může dojít k jeho polymerizaci. Důsledkem může být vážné poškození motoru.
Alternativou může být instalace našeho bypassového filtru. Ten dokáže část proniklého rostlinného oleje a hlavně vody zachytit. V případě jeho nasazení lze ponechat interval výměny motorového oleje v původní délce.
Ideální je nechat si v průběhu prvního cyklu po instalaci naší přestavbové sady udělat laboratorní rozbor oleje, který jediný může bezpečně říci, zda je motorový olej ještě v pořádku, nebo zda je ho nutné vyměnit.
Krátce po tom, co začnete jezdit na rostlinný olej, může dojít k zanesení palivového filtru. Rostlinný olej totiž velmi dobře rozpouští nečistoty, které se usadily v palivovém systému Vašeho vozu. Tyto pak zanesou a ucpou hlavní palivový filtr. Doporučujeme s sebou vozit náhradní palivový filtr a klíč na jeho výměnu!